Strach a správanie

Autor: Michal Abaffy | 13.9.2013 o 15:01 | (upravené 13.9.2013 o 15:10) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  46x

Čo by ste mali byť schopní si z tohto článku odniesť: začať uvažovať o strachu; túžbu prestať sa limitovať istou skupinou strachov; rôzne techniky, ktoré vám pomôžu prekonať rôzne formy strachu; získať aktívnejší postoj k životu; získať motiváciu k ďalšiemu osobnému rozvoju.

 

Z materiálov Jamieho Smarta som sa dozvedel o jednej technike (nie je jej tvorcom), ktorú som sa rozhodol zahrnúť do tohto článku.

Ísť do obchodu a objednať si niečo, čo tam určite nemajú. Dal príklad na objednanie si čínskeho jedla v McDonalde. Tváriť sa pritom normálne, úctivo a ľahko zmätene. Keď povedia, že to nemajú, ospravedlniť sa, pozdraviť a ísť preč. Prípadne sa ešte predtým spýtať, kde sa to dá kúpiť.

Spravil som takéto veci a som za to veľmi rád.

Ak zatiaľ neviete, prečo niečo takéto spraviť, pokračujte v čítaní článku. Na konci by ste to mali chápať a možno získate i odhodlanie to spraviť.

Strach považujem za jednu z najzákladnejších ľudských emócií. Tak ako každá iná emócia, aj strach ovplyvňuje ľudské správanie. Niekedy v želanom smere (ochraňuje nás), niekedy v neželanom (brzdí nás). A správanie ovplyvňuje pocit šťastia a spokojnosti, čo je to, o čo v živote ide.

Začnem svojimi kategorizáciami strachu. Čítajte len s nadhľadom, užitočné veci prídu neskôr.

Želaný – neželaný. Pri želanom strachu som rád, že ho mám. Napríklad, že sa bojím vyskočiť z auta za rýchlej jazdy. Že sa bojím vraziť si nôž do brucha. Horšie sú neželané strachy: strach vyjadriť svoj názor, strach osloviť neznámeho človeka, strach začať podnikať… To, či je strach želaný, súvisí s hodnotovým systémom človeka a jeho potrebami.

Opodstatnený – neopodstatnený. Súvisí s výsledkami akcie pri prekonaní / neprekonaní strachu a s ich pravdepodobnosťami.

Motivačný – demotivačný. Strach z chudoby môže motivovať človeka pracovať. Strach z chudoby môže človeka demotivovať vyjsť si na luxusnú dovolenku a užiť si. Strach zo stagnácie môže motivovať človeka robiť nové veci. Strach zo smrti môže motivovať uzavrieť životnú poistku. Strach z nepoznaného alebo strach zo zlyhania môžu demotivovať v začatí podnikania. Sociálne strachy môžu demotivovať nadväzovať vzťahy. Sociálne strachy môžu motivovať k štúdiu osobného rozvoja.

Všeobecné techniky ako prekonať strach sú dobre spísané (anglicky) napríklad na: Wikihowhttp://www.wikihow.com/Overcome-Fear. V prípade, že chcete prekonať svoje strachy, odporúčam prečítať.

Ja sa v zvyšku článku budem venovať konkrétnejšej skupine strachov. Neželané-neopodstatnené-demotivačné.

Možno máte vo svojom živote nasledovnú situáciu: Identifikovali ste, že chcete spraviť X, ale z nejakého dôvodu X nerobíte. X môže byť napríklad: ísť stopovať, ísť na párty, začať podnikať, ísť skočiť bunjee, skúsiť drogy, pozvať TO dievča von, mať sex, najať si prostitútku, ísť robiť stand-up…

K osobnému rozvoju som sa dostal cez pickup a myslím, že dobrým príkladom pre objasnenie techniky je za X zvoliť: skúsiť za dňa zbaliť úplne neznáme dievča.

Technika pre riešenie predošlej situácie.

1) Analyzujte, prečo X nerobíte. Je dosť možné, že jediné dôvody vám pri analýze vyjdú strachy.

V prípade prihovorenia sa neznámemu dievčaťu môžete mať tieto strachy. (Kedysi som ich mal, dnes mi mnohé z nich prídu vyslovene smiešne. Čo je dobrý znak pre tých, čo si chcú z mojich myšlienok niečo odniesť.)

  • strach z odmietnutia

  • strach zo zníženia sebavedomia

  • strach z bytia stredobodom pozornosti

  • strach z trápnosti

  • strach z (čiastočného) úspechu. Možno vám znie smiešne, ale… Čo ak sa jej budem páčiť a bude chcieť so mnou komunikovať? Čo budem potom robiť?

  • strach z neznámeho. Sme zvyknutí žiť vo svojich zónach komfortu, zaužívaných vzoroch správania a podvedome máme odpor robiť veci, na ktoré nie sme zvyknutí.

  • strach z nepohodlia. Pozri predošlý bod.

  • strach z obvinenia, že na mňa zavolá policajtov

  • strach z fyzického útoku

  • strach z poklesu spoločenskej hodnoty. Čo ak sa o tom dozvedia známi a klesnem v ich očiach?

  • a ďalšie

2) Všetky takto identifikované strachy sú aspoň do určitej miery demotivačné a neželané (z postupu, akým sme k nim prišli). Ako je to s ich opodstatnením? Analyzujte. Ak vyjde, že sú do veľkej miery neopodstatnené – čo v predošlom prípade sú –, dostanete sa do nasledovného štádia.

3) Intelektuálne chápete, že X máte spraviť, ale vaše telo to tak pravdepodobne zatiaľ necíti. Čo ďalej? A) X nespraviť. B) X spraviť.

4) Uvediem niektoré techniky, ktoré vám v predošlej situácii môžu pomôcť X spraviť. Sú silné a ak ich pochopíte, môžete ich použiť aj v iným situáciách. Pravdepodobne napíšem článok o motivácii a mnohé z nich tam budú rozobrané vo väčšom detaile.

  • „Proste to spravím“ prístup. Akceptujem, že X chcem spraviť, akceptujem, že moje telo s tým nie je úplne spokojné. Chápem dôvody, prečo X chcem a zároveň nechcem spraviť. Akceptujem, že viac s tým intelektuálne spraviť nemôžem a je čas konať. Proste X spravím.

  • Vizualizácia pred akciou. Je viacero vizualizačných techník, ktoré by tu mohli pomôcť. Napríklad použiť základnú NLP motivačnú taktiku. V skratke funguje takto. Predstavím si úspešný výsledok po vykonaní akcie. Najprv v detailoch, a potom v ešte väčších detailoch. Cítim príjemné pocity, ktoré mi predstava prináša. Tieto príjemné pocity ma motivujú X spraviť. Podvedomie tuší, že až X spravím, budem tieto pocity znova prežívať a v ešte väčšej miere. Viac o vizualizácii napíšem v inom článku.

  • Vystúpenie zo seba samého. Nedívam sa na svet svojimi očami. Svoje telo pozorujem ako známu postavu vo filme. Strácam možnosť korigovať správanie tejto osoby. Následne prežívam emócie tejto osoby v oveľa menšej miere, čo je pri nepríjemných pocitoch presne to, čo chcem. Ohromne silná technika. Hodne súvisí s predošlými dvoma technikami.

  • Použiť na seba princíp odmeny a trestu. Vyjadriť X ako S.M.A.R.T cieľ sa stanoviť si za jeho splnenie/nesplnenie odmenu/trest.

  • Povedať verejne, že X spravím, aby bola na mňa vonkajšia kontrola.

  • „There is no failure, only feedback“. Jedno z najznámejších hesiel v NLP. Predtým, ako som ho čítal, nechápal som ho ani intelektuálne. Existovali pre mňa zlyhania. Keď som si heslo prečítal a zamyslel sa nad ním, intelektuálne som ho pochopil a vedel som, že si ho chcem osvojiť aj telom. Motivovalo ma „robiť veci“. Čoskoro i moje telo pochopilo toto heslo. Ak by som mal povedať 10 vecí, za osvojenie ktorých som najvďačnejší zo štúdia osobného rozvoja, určite by tam bolo osvojenie si tohto hesla. Prečítajte si ho znova a porozmýšľajte nad ním.

Výsledok, keď spravíte X, nie je len to, že spravíte X. Pri robení X ste prekonali strach a vyšli zo svojej zóny komfortu. Tým ste ju o čosi zväčšili. Začínate meniť svoje vzorce správania, stávate sa odvážnejším, nebojácnejším, aktívnejším, zisťujete, ako prekonať strach. V budúcnosti budete robiť X oveľa ľahšie a prirodzenejšie. Aj pri ďalších situáciách, kde chcete prekonať strach, to pôjde jednoduchšie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

KOMENTÁRE

Ako delfíny neprežili v službách ruského štátu

Plán počítal s 500 druhmi zvierat. V súčasnosti je v oceániu asi tridsať zvierat.

TECH

Bývalý šéf Newyorskej univerzity: Šikovní ľudia tu boli skôr ako školy

Existujú rôzne formy univerzitného vzdelania, najdôležitejšie je nájsť študentom to najvhodnejšie, hovorí pre SME JOHN SEXTON.


Už ste čítali?